fbpx

Vill du komma igång med content marketing? Då har du kommit rätt. Content marketing är ett bra sätt att bygga kännedom kring ditt företag, stärka varumärket och bygga relationer med dina kunder.

Om du är ny inom content marketing kan det vara svårt att veta vart du ska börja. I denna artikel går vi igenom fördelarna med content marketing och förklarar hur du kommer igång med praktiska exempel. Häng med!

Vad är content marketing?

Content marketing är en marknadsföringsmetod där man skapar och förser sin målgrupp med relevant och värdeskapande innehåll. Syftet med detta är att skapa förtroende hos sin målgrupp vilket på sikt ska attrahera fler kunder och ge ökad försäljning.

Fördelar med content marketing

Content marketing är strategisk digital marknadsföring som kan vara väldigt effektiv om den genomförs på rätt sätt. 

Det finns idag i stort sett inget stort varumärke som inte använder sig av content marketing för att nå sina marknadsförings- och affärsmål. Det är dock inte bara stora globala företag som kan dra nytta av innehållsmarknadsföring. Alla företag, oavsett storlek och bransch kan använda innehåll för att skapa tillväxt.

Det finns många fördelar med content marketing. Bland annat ökar chanserna till en högre konverteringsgrad.
Content marketing ger upp till 6X högre konverteringsgrad än andra metoder.

Nedan går vi igenom några av fördelarna med innehållsmarknadsföring.

Skapa förtroende

I dagens digitala värld är det viktigare än någonsin att bygga förtroende i sin målgrupp. Ett av de bästa sätten att göra det är genom content marketing. 

När du producerar bra innehåll som är informativt och användbart så kommer folk att se dig som en expert inom ditt område. Detta bygger förtroende och gör det mer sannolikt att de litar på dig och väljer att göra affärer med dig.

Bygg varumärke

Content marketing stärker ditt varumärke eftersom det är ett effektivt sätt att komma i kontakt med din målgrupp, bjuda på kunskap och skapa en relation med den. 

Genom innehållsmarknadsföring kan du dela värdeskapande och intressant information med din målgrupp som gör att de lär sig mer om ditt varumärke och vad ditt företag har att erbjuda. 

Underlätta köpbeslut

Content marketing kan leda till fler affärer genom att du tillhandahåller relevant och specifik information som kan hjälpa dem att fatta välgrundade beslut om dina produkter eller tjänster.

För potentiella kunder som är nära ett köpbeslut kan innehåll som svarar på deras frågor och tar bort den sista osäkerheten vara det som avgör om du får en ny order eller inte.

Förbättra SEO (Sökmotoroptimering)

Om du vill förbättra din SEO är innehållsmarknadsföring en bra början. Genom att skapa högkvalitativa artiklar och annat innehåll kan du driva mer trafik till din webbplats och förbättra din ranking hos Google och andra sökmotorer. 

Genom att regelbundet publicera nytt innehåll håller du dessutom din webbplats uppdaterad och relevant, vilket också bidrar till att förbättra din SEO. 

Hur fungerar content marketing: 5 tips för att komma igång

Nu vet du vad content marketing är och vilka fördelarna är. Hur fungerar content marketing och vad behöver du göra för att komma igång?

Här är några tips som hjälper dig att komma igång med innehållsmarknadsföring.

Steg 1: Fastställ dina mål

Första steget för att komma igång med content marketing är att sätta upp mål.

Mål är viktiga av flera skäl: 

  • Du kan mäta dina framsteg och avgöra om vad som är framgångsrikt eller inte.
  • Du säkerställer att ditt arbete med innehåll stöttar övriga marknadsföringsmål i företaget.
  • Rätt uppsatta mål är motiverande och hjälper dig att arbeta mer effektivt.   
  • Det blir lättare att samarbete inom teamet när alla har samma målbild.

Se till att dina mål är konkreta

Har du ett nystartat företag som du vill att folk ska upptäcka och lära sig mer om? Vill du stärka relationen med befintliga kunder och få fler återkommande affärer? Vill du samla in e-postadresser till potentiella kunder för att kunna bearbeta dessa över tid?

Om du sätter upp konkreta mål blir det lättare att lyckas med content marketing.

Skriv ner dina mål och försök vara så konkret som möjligt. Se till att alla mål du sätter upp är mätbara. Arbetar du med långsiktiga mål så kan du sätta upp delmål som går att mäta på vägen.

Steg 2: Fastställ din målgrupp

Syftet med content marketing är att nå rätt personer med rätt innehåll vid rätt tidpunkt. För att kunna göra det måste du först definiera vilken din målgrupp är. Att skapa innehåll kräver resurser. Om du inte riktar ditt innehåll till rätt målgrupp slösar du bort både tid och pengar.

Därför behöver du definiera en tydlig målgrupp:

  • Det gör det möjligt att producera innehåll som är relevant för dem.
  • Det hjälper dig att planera ämnen för ditt innehåll.
  • Du kan utvärdera om ditt innehåll når rätt personer eller inte.
  • Du minskar risken att ta fram innehåll som inte ger resultat.

Hitta dina idealkunder

Det finns flera olika sätt att bestämma sin målgrupp för innehållsmarknadsföring. Ett sätt är att titta på din nuvarande kundbas och försöka identifiera likheter. Du kan även göra marknadsundersökningar eller prata med ditt säljteam för att få fram information kring kunderna.

Baserat på informationen du får fram kan du ta skapa så kallade buyer personas. En buyer persona är en beskrivning av din idealkund och brukar inkludera demografisk information som ålder, kön, inkomst och region.

Buyer personas eller idealkunder kan hjälpa att rikta insatserna rätt.

Ju tydligare målgrupp du tar fram, desto lättare kommer det vara att ta fram innehåll som är relevant.

Steg 3: Kartlägg intressen & behov

När du har definierat din målgrupp är det dags att gräva lite djupare. Vilka intressen har din målgrupp? Vilka problem behöver de hjälp att lösa? Vilken typ av innehåll skapar mest värde för målgruppen?

Tydligt definierade behov innebär att:

  • Du kan skapa innehåll som svarar på deras frågor.
  • Du undviker att lägga tid på innehåll som inte efterfrågas.
  • Du kan leverera innehåll i det format som passar bäst.
  • Effekten av det innehåll du producerar blir bättre.

Nyckeln är värdeskapande innehåll

Inom all försäljning så är nyckeln att skapa en kundnytta, dvs lösa ett problem som kunden har. Är du bättre än dina konkurrenter på att lösa det problemet är sannolikheten stor att kunden väljer ditt företag.

Bra innehåll ska svara på de frågor och problem som din målgrupp har.

Detsamma gäller för content marketing. Det gäller för dig att skapa innehåll som bättre svarar på din målgrupps problem och frågor än dina konkurrenter. Genom att ta fram relevant och värdeskapande innehåll ökar dina chanser att din målgrupp väljer ditt företag nästa gång de behöver hjälp.

Steg 4: Ta fram en plan för innehåll

När du har koll på vilken din målgrupp är och vilka frågor de söker svar på är det dags att ta fram en contentplan. 

En plan för innehållet hjälper dig att:

  • Ha koll på vilka ämnen som det redan har skrivits om.
  • Se till att innehållet är varierat och intressant.
  • Säkerställa att alla viktiga frågor besvaras.
  • Hålla en övergripande högre kvalitet på innehållet.

Välj format och kanaler

Första steget i en contentplan är att bestämma vilka ämnen ni ska skriva om utifrån de behov ni har identifierat i förra steget. Dessutom behöver du veta vilket format innehållet ska ha. Det kan till exempel vara en bloggpost, en video, en infographic eller en e-bok.

Du behöver också bestämma när och hur ofta nytt innehåll ska publiceras genom att ta fram en så kallad content plan, publiceringplan eller content kalender. I denna kalender lägger du in när varje enskild post ska publiceras.

content plan
Bildkälla HubSpot

Avslutningsvis ska du välja i vilka kanaler som ditt innehåll ska publiceras, till exempel i sociala medier, på hemsidan eller som e-postutskick.

Steg 5: Skapa och distribuera innehållet

Det sista steget i processen för innehållsmarknadsföring är att skapa innehållet och publicera det så att det når sin publik.

Processen ser olika ut beroende på om du planerar att ta fram innehållet själv eller du ska anlita en contentbyrå eller frilansare inom content marketing. Om du inte vill göra jobbet själv kan du välja att outsourca hela eller delar av innehållsproduktionen. 

En del företag väljer att själva ta fram en outline med färdiga rubriker och skicka till sin content byrå medan andra låter byrån göra allt jobb från start till mål. Här finns inget rätt eller fel, allt beror på hur din situation ser ut.

Verktyg för innehållsmarknadsföring

Om du planerar att skapa content själv kan du ta hjälp av diverse verktyg för produktion av innehåll.  

Google Trends är en webbtjänst som hjälper dig att göra research genom att visar hur hur populära olika sökbegrepp är i olika regioner i världen och på olika språk. Det kostar ingenting att använda tjänsten.

Google Trends hjälper dig att hitta trender och undvika ämnen som har tappat i popularitet.

Keyword Surfer är en plugin till Chrome som ger dig en lista över relaterade nyckelord och deras ungefärliga sökvolym varje gång du gör en sökning på Google.

Google Docs är en molnbaserad tjänst där du kan lagra filer, dela och redigera dokument, med andra användare. Tjänsten är gratis och underlättar om du ska skapa innehåll tillsammans med kollegor eller en konsult.

Unsplash är en gratis webbtjänst som tillhandahåller royaltyfria bilder som du kan använda för kommersiella ändamål.

Content marketing och SEO

Vi har redan nämnt att content marketing är bra för SEO, men hur hänger det ihop? 

En av de viktigaste faktorerna för att ranka högt hos Google är bra innehåll. Sökmotorernas funktion är sortera bland allt innehåll på internet och sedan visa det mest relevanta innehållet för den som gör sökningen.

Om du producerar innehåll av hög kvalitet som skapar ett värde för användarna så kommer Google att belöna detta med en bra position i sökresultaten. Det finns givetvis massor av andra faktorer som påverkar vilken ranking du får i sökmotorerna, vill du lära dig mer om detta kan du läsa vår nybörjarguide för SEO.

Svenska exempel på content marketing

ICAs recept känner alla till vid detta laget. Genom att inspirera läsarna att laga mer mat och upptäcka nya smaker bygger de trovärdighet, varumärke och efterfrågan på deras produkter. Besök ICA >>

ICAs recept är ett bra exempel på content marketing som skapar ett värde för kunderna.

E-handlaren Sportamore är duktiga på att inspirera sina kunder. Här svarar de på frågan om vilken storlek man ska ha på sina löparskor. Förutom att bygga förtroende så driver de trafik till sina varumärken med länkar i artikeln. Besök Sportamore >>

Sportamore svarar på frågor som deras kunder har i sitt arbete med innehåll på hemsidan.

Genom att erbjuda inspirerande och utbildande videos som är relaterade till grillning så befäster Weber som en av de ledande leverantörerna av grillar och grilltillbehör. Besök Weber >>

Weber producerar snygga och informativa videos för att utbilda sina kunder och bygga förtroende.

Slutsats: Alla företag kan dra nytta av content marketing

Oavsett om du driver ett enmansföretag eller en större organisation så är innehållsmarknadsföring ett bra sätt att marknadsföra ditt varumärke, stärka förtroendet och skapa nya affärsmöjligheter.

Content marketing är ingen enkel och kortsiktig lösning. Det går inte att fuska till sig resultat, för att lyckas måste du ha en ordentlig strategi, investera tid och ha tålamod. Det gäller att vara konsekvent och ta fram artiklar och annat innehåll som är värdefullt för dina besökare på webbplatsen eller i sociala medier.

Vi hoppas att den här guiden har gett dig inspiration och konkreta tips för att börja med content marketing. Om du vill veta hur vi på Evo Digital kan hjälpa dig att attrahera nya kunder med hjälp av innehåll är du välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning.