Vad är SEO? Guide sökmotoroptimering 2022 | Evo Digital

Vad är SEO? Nybörjarguide till sökmotoroptimering (2022)

Vad är SEO? Komplett guide kring sökmotoroptimering 2022.

Sökmotoroptimering (SEO) är idag en självklar del i en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Google och andra sökmotorer används mer än någonsin över hela världen och oavsett vad du säljer så finns det kunder som aktivt letar efter det. 

För att potentiella kunder ska kunna hitta dina produkter eller tjänster behöver du synas på Google, vilket sökmotoroptimering hjälper dig med. Tyvärr kan det vara svårt att förstå SEO om man inte har arbetat med det tidigare. Vi har därför tagit fram den här SEO-guiden för att hjälpa dig att synas högre upp i sökresultaten, få mer trafik och fler kunder.

Häng med när vi går igenom vad SEO är, hur det fungerar och hur du kan optimera din webbplats för ökad synlighet.

Vad är SEO? Det ultimata guiden till sökmotoroptimering 2022.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization och översätts till sökmotoroptimering på svenska. SEO är metoderna och aktiviteter för att göra en webbplats mer synlig i olika sökmotorer. Sökmotorer som Google och Bing visar webbsidor för användare som söker efter nyckelord som är relaterade till sidan. Målet med SEO är att optimera din webbplats så att den visas högre upp i sökresultaten än dina konkurrenter.

Vad är organisk trafik?

Organisk trafik är den typ av trafik som kommer från personer som söker efter ditt företags produkter eller tjänster på Google och i andra sökmotorer. Exempel på sökord och sökfraser är “måleritjänster i Stockholm” eller “begagnade barncyklar”.

Organisk sökning hos Google som visar resultaten för begagnade cyklar.

Till skillnad från annonser så går det inte att köpa placeringar i de organiska sökresultaten. Du kan endast få mer organisk trafik genom att arbeta med seo optimering och göra din webbplats mer synlig i sökresultaten.

Vad är betald trafik?

Betald trafik är trafik som kommer från annonsering via Google Ads och andra sökmotorer. Den här typen av trafik är köpt och brukar vanligtvis inriktad på specifika sökord. Betald trafik kallas också PPC (pay-per-click) eftersom du normalt sett betalar per klick på dina annonser.

Bild som visar placeringar hos Google för betald trafik från Google Ads.

Hur fungerar en sökmotor?

Google och övriga sökmotorer är skapade för att upptäcka, förstå och organisera allt innehåll på internet och sedan presentera det mest relevanta resultatet för de personer som gör sökningar. 

Sökmotorerna använder en mängd olika metoder för att avgöra vilket innehåll som är mest relevant på internet. För att kunna synas i sökresultaten, även kallas SERP (Search Engine Results Page) så behöver ditt innehåll vara synligt för Google och andra sökmotorer. Synlighet är huvudsyftet med sökmotoroptimering, för syns du inte så finns du inte.

Varför är SEO optimering viktigt?

De flesta företag har idag insett att bra SEO strategi är centralt för att lyckas i dagens digitala konkurrens. Det görs över 3,5 miljarder sökningar på Google varje dag!

Att optimera en webbplats för Google kräver både tid, kunskap och engagemang. Enligt oss är det väl värt det då fördelarna med bra SEO är många.

Öka hemsidans trafik med SEO

När personer söker efter en viss produkt eller tjänst på Google ser de oftast bara den första sidan med resultat. Om din webbplats inte finns med bland dessa resultat syns du inte för dina potentiella kunder och går miste om affärer.

Med en SEO-optimerad webbplats får den större synlighet för de personer som aktivt söker efter dina produkter eller tjänster. 

Få fler kunder och ökad försäljning

Med ökad trafik av relevanta besökare på din hemsida har du lagt grunden för fler och bättre affärer. Du får chansen att berätta mer om dina produkter eller tjänster, presentera erbjudanden och bygga varumärke. Ju fler besökare desto fler leads och betalande kunder kommer du att få.

För att ta tillvara på den värdefulla trafiken som kommer från Google är det viktigt att din webbplats är rätt byggd och erbjuder en bra användarupplevelse. Konverteringsoptimering (CRO) går ut på att förenkla för besökare på din hemsida. Besökare som snabbt hittar vad de letar efter och förstår hur de ska ta nästa steg leder till fler affärer för dig.

Bygg varumärke och lojalitet

Förutom att generera direkt försäljning så hjälper SEO dig även att stärka ditt varumärke tack vare exponering mot din målgrupp. Att synas högt upp i sökresultaten ökar dessutom förtroendet för ditt företag. 

Enligt Bizreport visar undersökningar visar över 70% av alla människor gör research om ett företag på nätet innan de tar kontakt eller köper något.

Person som visar hur man arbetar med SEO i praktiken.

SEO i praktiken (steg för steg)

Nu när du vet vad sökmotoroptimering handlar om så är det dags att kika närmare på det praktiska arbetet med SEO. I denna sektion går vi igenom hur du optimerar din hemsida för att ranka högt i Googles sökresultat. Häng med!

Sökordsanalys – Välj relevanta sökord

Första steget är att ta redan på vilka nyckelord och sökfraser du vill att hemsidan ska ranka högt för hos Google.  

Nyckeln till framgångsrik sökordsanalys är att förstå din målgrupp och hur de söker efter ditt innehåll, dina produkter eller tjänster.

Sökordsanalys, eller Keyword Research som det heter på engelska hjälper dig att få fram specifik information kring följande:

  • Vilka nyckelord söker folk efter?
  • Hur många personer söker efter dessa?
  • I vilken form vill de ha information om detta?

Utgå ifrån dina kunder

Sökordsanalys tar tid och många slarvar med detta steg. Du kanske frågar dig varför du ska lägga tid på analys när du redan vet vilka sökord du vill synas för? Svaret är att de nyckelord du vill ranka för och vad dina kunder faktiskt söker efter kan vara två helt olika saker.

Utgå därför alltid ifrån dina kunder och deras behov. När du vet vilka sökord de använder kan du använda dem i ditt innehåll och på din webbplats.

Undvik för korta sökfraser

Visst vore det toppen att placera sig som nummer ett i de organiska sökresultaten för ordet “bil”… eller? Det görs cirka 29.000 sökningar varje månad i Sverige efter det sökordet, vilket kan vara lockande.

Det är viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys innan du startar SEO-arbetet.

Det finns dock anledning att fundera en extra gång innan du bestämmer dig för att försöka ranka för korta sökfraser. Förutom att du konkurrerar med drygt 2,6 miljoner sökresultat i fallet med “bil” så är intentionen bakom dessa sökningarna oklar.

Vissa sökord och sökfraser är svårare att ranka högt för.

Även om du lyckas placera dig högt i sökresultaten så finns det en risk att du driver besökare till din hemsida som inte är intresserade av dina produkter eller tjänster. En person som söker efter “bil” kanske vill köpa en ny bil eller ha hjälp med en reparation. Det har du ingen glädje av om du har en bilfirma som säljer enbart begagnade bilar.

Satsa på long-tail nyckelord

Long tail sökord är mer specifika än de populära korta söktermerna med stora volymer. Istället för att använda sökordet “bil” kan du använda “köpa begagnad bil” eller ännu smalare “köpa begagnad bil i Göteborg”.

Det finns flera fördelar med att SEO-optimera för long tail keywords. För det första så är dessa söktermer är specifika och ger mer relevanta sökningar. Du kan därför rikta in dig på de personer som specifikt söker efter de produkter eller tjänster som du erbjuder.

Dessutom är konkurrensen lägre för long-tail sökord vilket gör det lättare att ranka för dessa än de breda sökorden.

On-Page SEO handlar om att förbättra den egna webbplatsen för ökad synlighet i sökmotorerna.

On-page SEO – Förbättring av den egna webbplatsen

On Page optimering är en central del av sökmotoroptimering. On-Page SEO handlar om att utforma din webbplats så att den tydligt svarar på de frågor som användarna i sökmotorerna har. Nyckeln är att utforma hemsidan så att sökmotorerna lätt kan förstå innehållet och presentera bästa möjliga sökresultat för en användarna. Kort sagt handlar det om att göra din webbplats sökmotorvänlig.

On-Page optimering består av många olika delar som webbplatsstruktur, unikt innehåll, rubriksättning, interna länkar och mycket annat. För att ta reda på om du har en sökmotorvänlig hemsida kan du använda olika verktyg för On-Page SEO, till exempel Screaming Frog som är gratis.

Skriv bra innehåll

Content is king brukar man säga och det stämmer bra när det kommer till sökmotoroptimering. Google och andra sökmotorer belönar webbplatser med kvalitetsinnehåll genom att skicka mer trafik, vilket gör det till en viktig del av SEO.

Google gillar webbplatser som producerar innehåll regelbundet. Fler och fler företag inser att det ger en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna att arbeta med content marketing för att tillhandahålla unikt och värdefullt innehåll.  

Om du lägger upp dåligt innehåll på din hemsida riskerar du att bli straffad av Google med lägre ranking eller till och med bli utesluten från sökresultaten. Exempel på innehåll som kan påverka din ranking i sökmotorerna negativt är tunna artiklar med för lite text och dubbletter, dvs samma innehåll på flera ställen.

Undvik keyword stuffing

Att använda ett sökord för många gånger på en sida, så kallad keyword stuffing, leder till att innehållet upplevs som sämre. Googles främsta mål är att ge sina användare kvalitativa sökresultat och spammigt innehåll som en utlösande faktor för att straffa sidor i sina rankningar. 

Se till att ditt sökord finns med på rätt ställen i innehållet, men var försiktig med överanvändning.

Titlar och struktur

Rubrikerna på din hemsida är viktiga för SEO. De används av sökmotorer för att hitta sidan när någon söker efter något. Googles sökmotorrobotar skannar din webbplats från toppen till botten, så viktig information som du vill att sökmotorerna ska hitta bör inkluderas rubrikerna. 

För att sökmotorerna ska hitta rubrikerna på din hemsida används rubriktaggar i HTML-format, sk header tags. Här är ett exempel på hur dessa rubriktaggar kan användas:

<h1>Golfresor till Europa</h1>
<h2>Spela golf i Spanien</h2>
<h3>Sommarresor</h3>
<h3>Vinterresor</h3>

<h1> är den viktigaste taggen och själva titeln och du bör endast ha en sådan rubriktagg per sida. <h2> används för underrubriker och bör vara mer specifik än <h1>. <h3> är ytterligare en nivå ner och så kan det fortsätta ända ner till <h6>.

Syftet med dessa rubriktaggar är att skapa en logisk och tydlig struktur för en artikel eller sida på din webbplats. Hur väl du strukturerar upp ditt innehåll en av många delar i arbetet med SEO optimering som påverkar din ranking hos Google.

Optimering av bilder

Bilder utgör oftast en stor del av hemsidan och hur dessa är optimerade är en viktig del i SEO då det påverkar hur högt du placerar dig i en sökmotor.

Bilder som inte är optimerade kan göra din hemsida långsam med en sämre användarupplevelse som resultat och dessutom risk för lägre placeringar i Googles sökresultat.

Förutom att storleksoptimera dina bilder bör du använda ALT-texter på samtliga bilder. En alt-text (även kallad alt-tagg eller alt-beskrivning) är den text som beskriver vad bilden föreställer. Det hjälper synskadade att förstå vad bilden innehåller och gör att sökmotorer hittar dina bilder och kan presentera dem på rätt sätt.

Alt-texterna ska vara unika, relevanta för bilden och lätta att läsa. Undvik också att repetera ditt sökord flera gånger i bilden.

En brun hund som leker med en tennisboll i naturen.

Exempel på en dålig alt-text: “brun hund, hunden är brun, bild på en brun hund”
Exempel på en bra alt-text: “En brun hund som leker med en tennisboll i naturen.”

Interna länkar

Interna länkar är en annan viktig del i SEO arbetet. När du länkar till relevant och användbar information på din webbplats säkerställer du att Google och andra sökmotorer hittar alla sidor på din webbplats. Ju fler inlänkar en sida har på din hemsida, desto viktigare bedömer sökmotorerna att den är, vilken kan bidra till en högre ranking i de organiska sökresultaten.

En annan fördel med interna länkar är att du skapar en bättre användarupplevelse för dina besökare genom att hjälpa dem att hitta den information de söker.

Teknisk SEO – Öka din hemsidas synlighet

För att din webbplats ska ranka högt på första sidan hos Google eller måste den optimeras för maximal synlighet. Teknisk SEO handlar om att se till att din webbplats är välstrukturerad för att underlätta för sökmotorerna. 

Teknisk SEO innehåller många olika delar som samspelar för att ge bästa resultat. I det här avsnittet går vi igenom några av de tekniska saker som du behöver arbeta med för att förbättra rankningen av sidorna på din webbplats.

Användarvänlighet

Användarvänlighet är den viktigaste aspekterna för en framgångsrik hemsida. Det finns olika sätt att göra webbplatsen användarvänlig, till exempel genom att se till att layouten är enkel utan störande element, att använda snygga produktbilder och viktig information är lätt att hitta.

Webbplatsen måste vara enkel att navigera för att uppmuntra besökarna att stanna kvar på så länge som möjligt.

Det är även viktigt att din webbplats är responsiv, dvs fungerar bra på alla typer av enheter. Optimering för visning på mobiler är mycket viktigt eftersom allt fler människor surfar via mobiltelefon. 

Hastighet

Laddningstiden på webbplatsens sidor är en annan viktig faktor i SEO-processen. Hur snabb din hemsida är har en direkt inverkan på antalet besökare och sidvisningar. Om sidorna laddar långsamt blir det svårt för besökarna att se innehållet, vilket gör att de tappar intresset och lämnar webbplatsen. Gå igenom alla sidor på webbplatsen och säkerställ att de laddar inom gränserna för Googles Pages Speeds rekommendationer. 

Bilderna har en stor påverkan på webbplatsens hastighet, så se till att optimera bilderna och använda dem effektivt. Detta kommer att minska laddningstiderna. Ett alternativ är att använda en CDN (Content Delivery Network) som gör att sidorna hämtas lokalt nära besökaren istället för via en central server. CloudFlare erbjuder en gratistjänst för detta.

Off-page SEO är en viktig del av optimeringsarbetet för att ranka högre hos Google.

Off page SEO – Bygg inlänkar till hemsidan

Som vi har gått igenom ovan så är On Page SEO och teknisk SEO viktigt för att din hemsida ska synas hos Google och få mer trafik. 

Du har nu skapat unikt innehåll som dina potentiella kunder letar efter och gjort det lätt för sökmotorerna att hitta det. Det är en bra start, men ingen garanti för att du ska ranka högt hos Google. För att placera dig högre än dina konkurrenter som svara på samma frågor behöver du bygga auktoritet. Det är här Off Page SEO kommer in i bilden.

Medan On Page optimering är relaterad till innehållet och strukturen på din webbplats, är Off Page SEO är relaterat till det som sker utanför din egen webbplats. Det omfattar inkommande länkar till din webbplats, innehåll som andra publicerar om dig, din närvaro i sociala medier med mera.

Vad är inlänkar?

Inlänkar, eller backlinks, är länkar från externa webbplatser till din webbplats. Dessa inkommande länkar kan komma från andra hemsidor, forum, pressreleaser, kataloger online och sociala medier. 

Ju bättre inlänkar du har, desto större chans är det att du får en topplacering i Googles sökresultat. Det beror på att din auktoritet och trovärdighet ökar hos sökmotorerna ökar eftersom många andra webbplatser vill länka till dig och rekommendera ditt innehåll. Måttet på trovärdigheten hos sökmotorerna kallas Domain Authority, eller domänauktoritet. 

I ditt arbete med Off Page SEO är det är viktigt fokusera på att få länkar från webbplatser som är betrodda, dvs som har hög domänauktoritet. Ju mer betrodd och etablerad den webbplatsen som länkar till dig är, desto mer är inlänken värd. Google gillar inte backlinks från “spammiga” webbplatser, så du bör undvika att jaga enkla inlänkar från en massa olika, icke relevanta webbplatser. Det kan snarare få en negativ effekt på din ranking hos Google.

Så skapar du nya inlänkar 

Det finns många olika sätt att öka antalet inlänkar till din hemsida. Grunden är att skapa kvalitetsinnehåll som andra vill länka till. Här kommer några exempel på hur du kan arbeta aktivt med Off Page SEO för att få fler backlinks:

  • Skriva en djupgående artikel inom din expertis och be andra att dela den 
  • Skapa en infographic med intressant statistik som andra webbplatser kan publicera med en länk till dig
  • Var aktiv på sociala medier och posta unikt innehåll
  • Skriv en gästblogg på en annan webbplats med en referens tillbaka till dig

Follow vs no-follow

Det finns två typer av inlänkar: no-follow- och follow-länkar. När en länk har attributet no-follow så sänder det en signal till Google att inte räkna med denna länk. No-follow länkar bidrar därför inte till din domänauktoritet eller bättre placeringar i de organiska sökresultaten.

När du lägger ner hårt arbete för att skapa kvalitetsinnehåll och får andra att länka till din webbplats är det därför viktigt att säkerställa att dessa länkar är follow-länkar. 

Mätning och analys inom SEO är viktigt för att kunna nå bästa resultat.

Analys och löpande SEO optimering

En förutsättning för att kunna förbättra något är att mäta det, detsamma gäller för sökmotoroptimering. Utan ordentlig uppföljning och kontinuerliga avstämningar kan du inte avgöra om din SEO optimering går enligt plan. 

Ökar trafiken till din webbplats? Arbetar du med rätt nyckelord och söktermer? Har du förlorat eller fått fler inlänkar? Vilka positioner har dina utvalda sökord?

När du mäter ditt SEO arbete kan du identifiera dina styrkor och svagheter, hitta förbättringsområden och nå bättre resultat.

Mätbara mål

Fördelen med SEO optimering är att resultaten är mätbara. Här kommer några tips när du ska sätta dina mål för SEO.

  • Mätbara: Välj KPI:er som är viktiga för dig och se till att dina mål är mätbara
  • Specifika: Undvik luddiga mål, var specifik
  • Dela: Om du delar dina mål med andra kan du öka dina chanser att uppnå dem

Exempel på mätbara mål för SEO kan vara antal besökare, sidvisningar, konverteringar, hur länge besökarna stannar på webbplatsen m.m. Detta och mycket annat kan du mäta genom att installera Google Analytics på din webbplats.

Ordlista med SEO-termer

Känner du dig förvirrad av alla termer inom SEO? Ingen fara, här summerar vi några de viktigaste SEO-termerna som du bör känna till.

SEO: Står för Search Engine Optimization.

SERP: Står för Search Engine Results Page. Sidan du ser efter att gjort en sökning på Google.

Sökterm: Ett eller flera ord som används för att göra en sökning hos Google.

Organiska sökresultat: Positioner som tjänas in genom arbete med SEO till skillnad från betalda placeringar.

Sökordsanalys: Att välja ut relevanta sökord och sökfraser för SEO arbetet.

On Page SEO: Arbete med att förbättringar av struktur och innehåll på webbplatsen för att öka synligheten.

Off Page SEO: Arbete med att stärka auktoriteten av en hemsida för att få en bättre ranking hos Google.

Teknisk SEO: Tekniska förbättringar av hemsidan för ökad synlighet hos Google.

Keyword stuffing: När ett sökord eller en sökterm används för många gånger på en sida.

Indexering: När Google organiserar och sparar innehåll som hittas på internet.

Inlänkar: Inkommande länkar till hemsidan från andra webbplatser.

Vanliga frågor kring SEO

Slutsats: Dags att få fler kunder via Goggle

Som du har förstått så handlar det om att arbeta med många olika delar för att få en hemsida att ranka högt hos Google. Det handlar inte bara om att optimera hemsidan tekniskt utan även om att skapa bra innehåll och bygga länkar.

Framgångsrik SEO kräver en ordentlig plan samt mycket tid och tålamod. Kontinuerligt arbete kommer att löna sig över tid och visa sig i form av ökad trafik och fler kunder. SEO är en långsiktig investering.

Vi hoppas att du har haft glädje av vår SEO-guide och lärt dig mer om sökmotoroptimering. Om du vill ha hjälp av oss att optimera din webbplats och ranka högt hos Google, så tveka inte att höra av dig till oss. Boka gärna ett förutsättningslöst telefonmöte där vi tillsammans tittar på möjligheterna att skapa tillväxt för ditt företag.