Datadriven marknadsföring för Grillska Gymnasiet

Kundcase för Stadsmissionens Skolstiftelse och Grillska Gymnasiet

Bakgrund och uppdrag

Stadsmissionens Skolstiftelse är en organisation som driver sex olika gymnasieskolor under namnet Grillska Gymnasiet samt Nationell yrkesutbildning. De bedriver också vuxenutbildning på Stadsmissionens Yrkeshögskola.

Evo Digital fick det spännande uppdraget att ta den digitala marknadsföringen till nästa nivå för att stärka varumärket samt generera ansökningar till gymnasietskolorna.

+76%

BESÖKARE PÅ HEMSIDAN

-56%

KOSTNAD PER KLICK

+199%

HÖGRE RÄCKVIDD FÖR BUDGETEN

Lösning

För att möta Stadsmissionens Skolstiftelses utmaningar utvecklade vi en omfattande digital strategi. Vi började med en grundlig analys av deras nuvarande SEO-situation, hemsidans prestanda och tidigare annonskampanjer. Baserat på dessa insikter skapade vi en skräddarsydd plan för varje skola.

Vår lösning inkluderade SEO-optimering av skolornas webbplatser för bättre synlighet i sökmotorer och utveckling av målgruppsanpassade innehållsstrategier för att öka engagemanget.

Vi skapade datadrivna annonskampanjer på Google, Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok samtidigt som vi kontinuerligt optimerade dessa kampanjer baserat på realtidsdata och insikter.

I nära samarbete med marknadsansvariga på varje skola säkerställde vi att strategin var i linje med deras unika behov och mål. Regelbunden rapportering och analys hjälpte oss att identifiera framgångsfaktorer och förbättringsmöjligheter, vilket resulterade i en starkare och mer engagerad närvaro för Stadsmissionens Skolstiftelses gymnasieskolor.

Resultat

Vår datadrivna strategi och nära samarbete med Stadsmissionens Skolstiftelse har lett till positiva resultat. Genom noggrant optimerad SEO och riktade kampanjer på Google, Facebook, Instagram och Snapchat, har vi lyckats förbättra skolornas digitala närvaro.

Webbplatsen såg en märkbar ökning i trafik, med 156% fler besökare och längre besökstider. Antalet sidvisningar var 62% högre jämfört med perioden innan vårt samarbete startade.

Kampanjerna på sociala medier och andra digitala plattformar har resulterat i ökat engagemang och större räckvidd. Genom att leverera relevant och målgruppsorienterat innehåll har vi sett en påtaglig förbättring i kampanjernas effektivitet. Vi kunde till exempel se 92% lägre kostnad per klick och en tredubblad CTR i kampanjerna på Meta. Annonseffektiviteten på Snapchat ökade också vilket gav Grillska 56% högre räckvidd och 20% fler klick för samma budget.

Det mest glädjande resultatet är dock den ökade mängden ansökningar till de olika skolorna under skolvalsperioderna.

Om Stadsmissionens Skolstiftelse

Behöver du hjälp med marknadsföring?

Vi pratar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa effekt i digitala kanaler. Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Vill du hellre ringa? Du når oss på 010-178 02 60.

Rotating Image